Uchwała Nr XLV-340/10
Rady Powiatu Wołomińskiego
z dnia 31 sierpnia 2010r.
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwała określa:
1) obowiązki jednostek organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, tworzących powiatową administrację zespoloną, zwanych dalej „jednostkami administracji zespolonej”, w toku prac nad projektem budżetu Powiatu, zwanego dalej „budżetem”;
2) wymaganą szczegółowość projektu budżetu, która nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach;
3) wymagane materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu, zwany dalej „Za¬rządem”, powinien przedstawić Radzie wraz z projektem uchwały budżetowej;
4) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu (dotyczą roku poprzedzającego rok budżetowy).
§ 2
Opracowanie projektu budżetu oraz przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami należą do wyłącznej kompetencji Zarządu.
§ 3
1. W celu opracowania projektu budżetu Zarząd w terminie do dnia 30 sierpnia każdego roku, określa założenia do projektu budżetu na rok następny obejmujące w szczególności :
a/ planowane wskaźniki ekonomiczne,
b/ sposób wyznaczenia wielkości wydatków bieżących, w tym płacowych, oraz wydatków inwestycyjnych.
Założenia są niezwłocznie przekazywane do jednostek organizacyjnych Powiatu , w tym do powiatowych służb, inspekcji i straży .
2. Wycinkowe materiały planistyczne opracowane zgodnie z ust. 1 przekazywane są Skarbnikowi Powiatu, zwanemu dalej „Skarbnikiem”, nie później niż do dnia 30 września.
3. Zakres materiałów opracowywanych przez jednostki budżetowe określają stosowna uchwała zarządu.
4. Jednostki administracji zespolonej mogą składać do dnia 30 września do Skarbnika wnioski o dofinansowanie zadań z budżetu; wnioski złożone po tym terminie nie będą uwzględniane w projekcie budżetu.
5. Materiały planistyczne – wnioski o przyznanie dofinansowania opracowane przez jednostki administracji zespolonej powinny zawierać:
1) wielkość planowanych przychodów z działalności usługowej podlegającej dotowaniu;
2) wielkość planowanej dotacji z budżetu;
3) wielkość kosztów bieżącej działalności, w tym wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń;
4) planowany wskaźnik rentowności oraz szczegółową kalkulację i uzasadnienie przyjętych w materiałach wielkości;
5) wielkość wydatków inwestycyjnych oraz źródła ich finansowania .
§ 4
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa Skarbnik opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków budżetu w terminie do dnia 5 listopada i przedkłada Zarządowi wraz z objaśnieniami.
§ 5
1.Projekt uchwały budżetowej sporządzany jest w szczegółowości określonej odrębnymi przepisami.
2. Projekt planu dochodów rachunku dochodów jednostek budżetowych prowadzacych działalność okresloną w ustawie o systemie oświaty oraz wydatków nimi finansowanych sporządzany jest w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej.
3,Projekt planu wydatków majątkowych sporządzany jest w podziale na działy , rozdziały i zadanie inwestycyjne z podaniem planowanej kwoty.
§ 6
1. Do projektu uchwały budżetowej Zarząd załącza objaśnienia.
2. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać:
1) w zakresie dochodów – szczegółowe omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobów i podstaw ich kalkulacji;
2) w zakresie wydatków – szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodza¬jów wydatków z wyodrębnieniem:
a) wydatków jednostek budżetowych i wydatków na zadania budżetowe, z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków rzeczowych,
b) dotacji udzielanych z budżetu z wymienieniem podstawy prawnej udzielonej dotacji
c)wydatków na inwestycje;
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu (niedoboru) budżetu oraz rozchodów związanych ze spłatami zaciągniętych długoterminowych kredytów;
4) wykaz zadań planowanych do realizacji przy udziale środków z UE ze wskazaniem etapu aplikowania o współfinansowanie ,
5) informację o zakresie zadań i kosztach funkcjonowania powiatowych służb, inspekcji i straży,
6) tabelaryczne zestawienie kwot poszczególnych dochodów i wydatków przewidywane do wykonania za rok bieżący,
7) informację o stanie realizacji zadań inwestycyjnych kontynuowanych obejmującą w szczególności:
a) nazwę inwestycji,
b) ogólny koszt inwestycji,
c) źródła finansowania inwestycji,
d) datę rozpoczęcia i zakończenia inwestycji,
e) stan zaawansowania robót,
f) inne dane uzupełniające.
2. Objaśnienia do projektu budżetu powinny być odniesione do przewidywanego wykonania roku poprzedzającego rok budżetowy, ze szczególnym uwzględ¬nieniem odchyleń od planowanych w roku poprzedzającym rok budżetowy oraz z uwzględnieniem prognozowanych cen towarów i usług, inflacji itp.
3. Projekt uchwały budżetowej może zawierać także inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 7
1. Projekt budżetu (uchwały budżetowej) wraz z objaśnieniami Zarząd przedstawia najpóźniej do dnia 15 listopada Radzie oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej, – celem zaopiniowania.
2. Zarząd informuje mieszkańców powiatu o założeniach projektu budżetu przez ogłoszenie w siedzibie Starostwa Powiatowego podstawowych informacji o dochodach oraz wydatkach budżetu.
§ 8
1. Zarząd w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania pro¬jektów ich planów finansowych.
2. Jednostki, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonej w ust. 1, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
§ 9
1. Przewodniczący Rady przekazuje w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania projektu budżetu wraz z materiałami informacyjnymi wszystkim Radnym Powiatu i wyznacza termin sesji Rady , na której odbędzie się debata budżetowa.
2. W terminie do 5 grudnia Komisje Rady ( z wyłączeniem Komisji Rewizyjnej ) po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych formułują na piśmie opinie o projekcie budżetu. W trakcie prac nad projektem uchwały budżetowej Komisje mogą żądać wyjaśnień od upoważnionych przedstawicieli właściwych wydziałów starostwa, jednostek organizacyjnych powiatu, oraz powiatowych służb, inspekcji i straży.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Na żądanie wnioskodawców wnioski radnych nieprzyjęte przez Komisję zamieszcza się
w protokole jako wnioski mniejszości.
5. Opinie komisji przedstawiane są Komisji Finansowej, która na ich podstawie w terminie do 15 grudnia formułuje ostateczną opinię o projekcie budżetu i przedkłada ją Przewodniczącemu Rady i Zarządowi . Nieuwzględnione przez Komisję Finansową wnioski i opinie innych Komisji oraz wnioski mniejszości zamieszcza się w opinii zbiorczej.
6. W posiedzeniu Komisji Finansowej opiniującej projekt budżetu uczestniczą przewodniczący pozostałych stałych komisji.
§ 10
1. Zarząd przedstawia Radzie przed uchwaleniem budżetu opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.
2. Zarząd po zapoznaniu się z opinią komisji właściwej do spraw budżetu przekazaną przez Przewodniczącego Rady oraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej przedkłada Radzie w terminie do 20 grudnia skorygowany projekt budżetu.
3. Nieuwzględnione w projekcie budżetu opinie i wnioski komisji oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej wymagają uza¬sadnienia Zarządu.
§ 11
1. Porządek sesji Rady, na której rozpatrywany jest projekt budżetu, powinien zawierać następujące punkty:
1) omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami;
2) przedstawienie zbiorczej opinii Komisji Finansowej;
3) przedstawienie przez Zarząd opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej ;
4) przedstawienie stanowiska Zarządu w sprawie opinii i wniosków komisji i radnych;
5) dyskusję i głosowanie nad wnioskami zawartymi w opinii zbiorczej Komisji Finansowej , które nie zostały uwzględnione przez Zarząd, z tym zastrzeżeniem , że nie poddaje się pod głosowanie wniosków, które nie uzyskały aprobaty Zarządu z powodu zwiększenia deficytu budżetowego, wynikającego ze zmniejszenia dochodów lub zwiększenia wydatków;
6) głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
2. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej (budżetu) zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie deficytu (niedoboru) budżetu, a także zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
§ 12
W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada, na wniosek Zarządu, może podjąć uchwałę o prowizorium budżetowym Powiatu na okres objęty ustawą o prowizorium budżetowym.
§ 13
1. Rada uchwala uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
2. Do czasu uchwalenia budżetu podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały, o której mowa w ust. 1, przedstawiony Radzie i RIO w terminie do 15 listo¬pada (bez autopoprawek).
§ 14
1.Propozycje zmian do uchwalonej uchwały budżetowej Zarząd przedstawia radnym w
terminach określonych statutem Powiatu, wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian a
w przypadku planowania zwiększenia deficytu z obliczeniami wskaźników zadłużenia.
2.Projekty uchwał w sprawie zmiany uchwały budżetowej opiniuje Komisja Finansowa oraz odpowiednie Komisje merytoryczne z wyłączeniem Komisji Rewizyjnej .
§ 15
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Wołomińskiego.
§ 16
Traci moc uchwała Nr X-73/07 Rady Powiatu Wołomińskiego z dnia 28 sierpnia 2007 w sprawie procedury przygotowania i uchwalania budżetu Powiatu Wołomińskiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 17
1.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2.Uchwała podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Przewodniczący
Rady Powiatu Wołomińskiego
Edward Olszowy