Osoba zajmująca się w/w sprawą: Marzena Świątkowska
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.)
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON (Dz. U. Nr 96, poz. 861 z późn. zm)
Potrzebne dokumenty:
• Wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier w komunikowaniu. (załącznik)
Załączniki do wniosku:
ETAP I
• kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne, w przypadku dzieci do lat 16 – orzeczenie o niepełnosprawności,
• kopia orzeczeń o niepełnosprawności osób zamieszkujących wspólnie z wnioskodawcą,
• udokumentowana podstawa zameldowania w lokalu, w którym, ma nastąpić likwidacja barier w komunikowaniu (kserokopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego zameldowanie),
• kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – dotyczy opiekuna prawnego,
• oświadczenie o dochodach wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z wnioskodawcą z ostatnich trzech miesięcy, poprzedzających miesiąc, w którym składany jest wniosek,
• kopia decyzji o przyznaniu zasiłku pielęgnacyjnego w przypadku jego pobierana,
• kopia decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej, jeśli takie występują,
• zaświadczenie kierownika powiatowego urzędu pracy o statusie zawodowym w przypadku bezrobotnego lub poszukującego pracy,
• oświadczenie o posiadaniu środków na wkład własny – w przypadku, gdy taki występuje,
• dokumenty potwierdzające finansowanie zadania z innych źródeł – w przypadku, gdy takie występują,
• proforma faktury lub kosztorys wnioskowanego sprzętu, urządzenia, wykonania usługi itp.
Oraz do wglądu :
• oryginały wszystkich wymaganych dokumentów
• dowód osobisty
ETAP II
W przypadku zakwalifikowania wniosku do realizacji dokumentami uzupełniającymi będą:
• faktura/y lub kosztorys wnioskowanego sprzętu, urządzenia, wykonania usługi itp.
Zasady postępowania w sprawie przyznania dofinansowania ze środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w miejscu zamieszkania w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych
Informacje dla osób niepełnosprawnych ubiegających się o dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier w komunikowaniu:
1.
Bariery w komunikowaniu to wszelkie utrudnienia lub ograniczenia występujące w zrozumieniu przekazu, uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i / lub przekazywanie informacji. Likwidacja barier polega na dokonywaniu inwestycji lub czynności mających na celu umożliwienie lub w znacznym stopniu ułatwienie osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
• Wniosek należy wypełnić czytelnie i starannie, podając wyczerpujące odpowiedzi. Fakt złożenia wniosku nie gwarantuje przyznania dofinansowania.
• Poprawnie wypełniony wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w każdym czasie.
• Wnioski rozpatrywane są kwartalnie, każdy wniosek podlega punktacji zgodnie ze skalą punktową opracowaną przez PCPR.
• Wnioski opiniowane są przez Komisję powołaną przez dyrektora PCPR, składającą się z przedstawicieli organizacji osób niepełnosprawnych i przedstawiciela Centrum, która określa czy wnioskodawca kwalifikuje się do przyznania dofinansowania.
• Listę zakwalifikowanych przez Komisję wniosków sporządza się według uzyskanej punktacji zgodnie ze skalą punktową opracowaną przez PCPR.
• Realizacja wniosków następuje w miarę posiadanych przez PCRP środków, według kolejności ustalonej na liście punktowej. Śmierć wnioskodawcy lub podanie przez niego nieprawdy eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania.
• W terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku PCPR poinformuje o ewentualnych, występujących we wniosku uchybieniach, które powinny zostać usunięte w terminie 30 dni. Nieusunięcie ich w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
• W przypadku, gdy PCPR poweźmie wątpliwość odnośnie podanych we wniosku danych, w szczególności co do wysokości dochodów i liczby osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, mających wpływ na przyznanie dofinansowania, może wezwać wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów i zaświadczeń potwierdzających podane informacje, np. zaświadczenie o zarobkach.
• We wniosku należy wypełnić wszystkie rubryki. W przypadku gdy w formularzu Wniosku przewidziano zbyt mało miejsca, należy w odpowiedniej rubryce wpisać „W załączeniu - załącznik nr .....” czytelnie i jednoznacznie przypisując numery załączników do rubryki formularza, którego dotyczą.
• Załączniki powinny zostać sporządzone w układzie przewidzianym dla odpowiednich rubryk formularza.
• W przypadku pozytywnego zaopiniowania wniosku i zakwalifikowania wnioskowanych przedsięwzięć do realizacji - wnioskodawca proszony jest o uzupełnienie wniosku o dokumenty niezbędne do ostatecznego rozpatrzenia wniosku i zawarcia umowy o dofinansowanie. tj. :
- rachunków uproszczonych (lub faktur VAT) wystawionych na Wnioskodawcę przez sprzedawcę/ dostawcę urządzenia, o terminie płatności nie krótszym niż 14 dni od daty wystawienia faktury,
- dowodu uiszczenia udziału własnego (jeżeli udział własny występuje).
• PCPR sprawdza kompletność złożonej dokumentacji, dokonuje weryfikacji, a następnie ustalana jest wysokość przyznanego dofinansowania.
• Wysokość dofinansowania likwidacji barier w komunikowaniu wynosi do 80% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
• Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadań poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.
• W kolejnym etapie zawierana jest umowa z wnioskodawcą, która określa w szczególności: strony umowy, rodzaj zadania podlegającego dofinansowaniu, wysokość środków przyznanych na realizację zadania, termin realizacji zadania oraz zakres i sposób realizacji umowy.
• Wnioskodawca dokonuje wyboru firmy/sprzedawcy/dostawcy urządzenia, której/mu powierza wykonanie realizacji zadania. O dokonanym wyborze informuje PCPR w terminie określonym w umowie oraz dostarcza oryginały faktur.
• W przypadku wykonania zadania zgodnie z zawartą umową wypłata przyznanego dofinansowania dokonywana jest na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę lub na rachunek bankowy sprzedawcy/dostawcy urządzenia.
• Wnioskodawcy, którym nie zostało przyznane dofinansowanie z powodu niewystarczającej wysokości środków w roku rozpatrywania wniosku, mogą ubiegać się o dofinansowanie w roku kolejnym.
• Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli osoba niepełnosprawna w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku uzyskała
odpowiednio na ten cel środki z PFRON.
Opłaty:
Brak.
Czas rozpatrzenia sprawy:
Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) – „ sprawy winny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, przy czym załatwianie spraw wymagających postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a dla spraw szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy”.
Tryb odwoławczy:
Brak możliwości odwołania.