Główna treść strony
Załącznik
Uzasadnienie
W dniu 09.04.2013 r. wpłynęła do Starostwa Powiatowego w Wołominie skarga Pana W. S. z 08.04.2013r. na Starostę Wołomińskiego. Skarżący zarzuca w niej Staroście niewykonywanie obowiązków ustawowych i nieprawidłowości w dokumentacji geodezyjno-kartograficznej. Skarga wpłynęła do urzędu w formie elektronicznej.
Na podstawie art. 63 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego wezwano skarżącego do uzupełnienia wniosku poprzez opatrzenie skargi własnoręcznym podpisem. Skarżący został przy tym poinformowany, że brak takiego uzupełnienia spowoduje pozostawienie skargi bez rozpoznania. Termin na uzupełnienie minął bezskutecznie z dniem 23.04.2013r.
W odpowiedzi na pozostawienie skargi bez rozpoznania skarżący za pośrednictwem Rady Powiatu złożył zażalenie na jej bezczynność do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, pismem z dnia 16.05.2013r. Z posiadanych informacji wynika, że SKO przekazało zażalenie do rozpatrzenia Wojewodzie Mazowieckiemu.
W 26.08.2013r. ponownie za pomocą poczty elektronicznej skarżący zwrócił się do Rady Powiatu z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa poprzez niezwłoczne rozpatrzenie jego skargi z dnia 08.04.2013r. Powołał się przy tym na rozstrzygnięcie Wojewody Mazowieckiego z dnia 08.07.2013r. znak:LEX-I.1410.29.2013.JJ, w którym stwierdza on m.in., że skarga z dnia 08.04.2013r. nie zawierała braków formalnych, a zażalenie na bezczynność organu jest zasadne. W świetle takiego rozstrzygnięcia Wojewody skarga z dnia 08.04.2013r. została przekazana do rozpatrzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa, która na posiedzeniu w dniu 27 września 2013r. po zapoznaniu się z wyjaśnieniami wnioskuje o uznanie skargi za bezzasadną.
Skarżący zarzuca Staroście niedopełnienie obowiązków zabezpieczenia dokumentacji wytworzonej przez Rejonowy Oddział Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych. Tymczasem został poinformowany pismem WOK. 1431.3.2013 z dnia 25.02.2013r., że organ do archiwum Starostwa takich akt nie przejmował. Na podstawie posiadanych spisów zdawczo - odbiorczych można stwierdzić, że przedmiotowe dokumenty nie stanowią zasobu archiwum Starostwa.
Dokumentacja geodezyjna związana z uwłaszczeniami we wsi W. R. znajduje się w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (dalej PODGiK), z których Pan W. S. wielokrotnie korzystał. Na przestrzeni ostatnich lat dokonywał wglądu do w/w dokumentacji czego potwierdzeniem są Zlecenia na materiały z zasobu i bogata korespondencja ze skarżącym. Wśród dokumentacji dostępnej w PODGiK jest również operat kontroli ewidencji gruntów dla wsi W. R., wykonany przez Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych. Operat zaewidencjonowany został pod numerem 140/13/14/76 (tom IV – terenowa kontrola ewidencji gruntów – prace polowe i kameralne – dane z Księgi Ewidencji Robót Geodezyjnych) i nie „zaginął”, co sugeruje skarżący, tylko 16 grudnia 1991r. został przyjęty do zasobu geodezyjnego i w wyniku ówczesnych przepisów otrzymał nowe oznaczenie katalogowe: 2886-1/76. Kwestia ta również była omówiona w prowadzonej z Panem S. korespondencji.
Kolejnym zarzutem podnoszonym przez skarżącego jest niedopełnienie przez obecnego Starostę i jego poprzedników obowiązku wynikającego z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
29 czerwca 1963r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, polegającego na ustaleniu które nieruchomości w gm. K. stanowią wspólnotę gruntową, wydaniu decyzji ustalających wykaz: osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, wielkości posiadanych przez nie gospodarstw oraz wielkości przysługujących im udziałów. Należy podkreślić, że skarżący był informowany (pismami z dnia 20.12.2012r. oraz 21.03.2013r.),
że zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 w/w ustawy wykaz uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, wykaz obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkość przysługujących im udziałów we wspólnocie ustala starosta w drodze decyzji, jednakże projekty takich wykazów dla obszarów gmin sporządzają wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast.
W świetle powyższego, podstawą decyzji Starosty w przedmiocie ustalenia wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, wykazu obszaru gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie gruntowej jest projekt takich wykazów, do sporządzenia którego zobligowany jest właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Natomiast ewidencja gruntów i budynków w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 2010, Nr 193, poz. 1287) stanowi wyłącznie rejestr danych dotyczących nieruchomości (ich obszaru, granic, stanu własności). Aktualizacja danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian, które wynikają z prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych. Organ ewidencji gruntów i budynków rejestruje jedynie stan prawny ustalony w innym trybie lub przez inne organy orzekające.
W sprawie zapisów w rejestrze gruntów i budynków obrębu W. R. dotyczących nieruchomości, którą skarżący wymienia w skardze prowadzone było postępowanie administracyjne zakończone decyzją administracyjną rozstrzygające o prawidłowych zapisach w operacie ewidencyjnym, zgodnych z posiadaną dokumentacją prawną oraz geodezyjno- kartograficzną.
Sprawa położenia siedliska po rodzicach skarżącego była rozpatrywana w Starostwie Powiatowym w Wołominie w 2009 r. Zostało wówczas wydane postanowienie Starosty Wołomińskiego nr 49/09 odmawiające wydania zaświadczenia potwierdzającego rok wybudowania siedliska rodzinnego rodziny S. na działce nr ... w W. R. oraz stwierdzającego, kto je wybudował. W wyniku zmiany numeracji działek w obrębie W. R. działce nr ... nadano nr ..., który skarżący wymienia w skardze. Odmowa wydania zaświadczenia o żądanej treści wynikała z braku danych, potwierdzających, że na działce nr ...(od momentu założenia ewidencji gruntów) nie wykazano użytku gruntowego terenu zabudowanego. Postanowienie nr 49/09 zostało utrzymane w mocy przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa Mazowieckiego postanowieniem nr 43/09 z dnia. 24.06.2009r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dn. 2 grudnia 2009r., Sygn. akt IV SA/Wa 1495/09 oddalił złożoną przez J. S. skargę na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.
Należy również wskazać, że insynuacje i oskarżenia jakie pojawiają się w skardze p. S. pod adresem pracowników nie znajdują żadnego potwierdzenia oraz nie zostały poparte jakimikolwiek dokumentami lub dowodami, dlatego również w tym względzie skargę należy oddalić.
Wobec powyższego Rada nie widzi podstaw do uznania skargi za zasadną.
Wytworzył lub odpowiada za treść: | Przewodniczący Rady Powiatu Wołomińskiego Paweł Solis, data: 23.10.2013 r. |
---|
Wprowadził: | Małgorzata Jeznach, data: 24.10.2013 r., godz. 11.25 |
---|
Ostatnia aktualizacja: | Małgorzata Jeznach, data: 12.03.2019 r., godz. 13.38 |
---|
Rejestr zmian:Czas | Administrator | Opis zmiany |
---|
12.03.2019 r., godz. 13.38 | Małgorzata Jeznach | Edycja strony |
24.10.2013 r., godz. 11.27 | Małgorzata Jeznach | Edycja strony |
24.10.2013 r., godz. 11.26 | Małgorzata Jeznach | Edycja strony |
24.10.2013 r., godz. 11.25 | Małgorzata Jeznach | Dodanie strony |