Główna treść strony
Wydawanie legitymacji osoby niepełnosprawnej
Podstawa prawna, potrzebne dokumenty, opłaty, tryb odwoławczy.
Legitymacja osoby niepełnosprawnej ( od 1 września 2017)
Zgodnie z rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r.
( Dz. U. z 2017 r. poz. 1541) zmianie uległy zasady wydawania legitymacji osoby niepełnosprawnej odnoszące się do wzoru legitymacji oraz organu wydającego przedmiotowe legitymacje.
Od dnia 1 września 2017 r. organem wydającym legitymację osoby niepełnosprawnej jest powiatowy ( miejski) zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.
W celu otrzymania legitymacji osoby niepełnosprawnej należy złożyć:
• wniosek o wydanie legitymacji;
• jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 35 mm x 45 mm
• kserokopia orzeczenia stanowiącego podstawę do wydania legitymacji lub duplikatu legitymacji;
• przedstawić do wglądu dokument potwierdzający tożsamość oraz oryginał orzeczenia
o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.
W celu uzyskania duplikatu legitymacji (w przypadku zgubienia lub zniszczenia legitymacji według wzoru obowiązującego od 1 września 2017 r.) należy dodatkowo złożyć:
• dowód uiszczenia opłaty za wydanie duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej
Za wydanie duplikatu legitymacji ( wydanej po 01.09.2017 r.) pobiera się opłatę w wysokości 15 zł płatnej na konto nr 36 1010 1010 0100 6722 3100 0000, lub w kasie Starostwa Powiatowego
w Wołominie, przy ul. Prądzyńskiego 3, w godz. otwarcia kasy.
Legitymację dokumentującą niepełnosprawność albo legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na wniosek osoby niepełnosprawnej. Osoba niepełnosprawna, składając wniosek, przedstawia do wglądu prawomocne orzeczenie
o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.
W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie
o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, legitymację dokumentującą niepełnosprawność albo legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia (art. 6ca ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 2046, ze zm.).
Legitymacje wystawia się na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień. Okres ważności legitymacji nie może być jednak dłuższy niż:
1) 5 lat - w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność;
2) 10 lat - w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60. roku życia.
Legitymacje dokumentujące niepełnosprawność/stopnień niepełnosprawności wydane przed dniem 01.09.2017 r. zachowują ważność na czas w nich określony.
Osoba, która nie posiada legitymacji – w celu korzystania z określonych ulg i uprawnień ( w tym ulgowych przejazdów PKP, PKS) może posługiwać się ważnym orzeczeniem potwierdzającym niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności.
Wytworzył lub odpowiada za treść: | Starosta Wołomiński, data: 00.00.0000 r. |
---|
Wprowadził: | Katarzyna Pazio, data: 24.06.2003 r., godz. 13.39 |
---|
Ostatnia aktualizacja: | Beata Mizerska, data: 30.07.2018 r., godz. 16.19 |
---|
Rejestr zmian:Czas | Administrator | Opis zmiany |
---|
30.07.2018 r., godz. 16.19 | Beata Mizerska | Edycja strony |
27.07.2018 r., godz. 13.05 | Katarzyna Rutkowska | Edycja strony |
23.04.2012 r., godz. 15.30 | Nieznany | Edycja strony |
23.04.2012 r., godz. 15.27 | Nieznany | Edycja strony |
20.01.2004 r., godz. 11.47 | Katarzyna Pazio | Zmiana adresu. |
24.06.2003 r., godz. 13.39 | Katarzyna Pazio | Dodanie strony do BIP. |