Załącznik nr 1 do uchwały
Rady Powiatu Wołomińskiego
Nr XXXVI-295/06
z dnia 13 czerwca 2006 r.
STATUT DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W ZIELONCE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Dom Pomocy Społecznej w Zielonce działa na podstawie obowiązującego prawa, w szczególności w oparciu o przepisy:
– ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.);
– ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).
§ 2
1. Dom Pomocy Społecznej w Zielonce, zwany dalej Domem, jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Wołomińskiego.
2. Dom nie posiada osobowości prawnej.
§ 3
1. Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku.
2. Dom, realizując zadania Powiatu Wołomińskiego, zapewnia całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku, które z uwagi na stan zdrowia, warunki mieszkaniowe i rodzinne nie mogą samodzielnie funkcjonować w dotychczasowym środowisku.
3. Dom ma status domu pomocy społecznej stałego pobytu.
§ 4
1. Siedzibą Domu jest miasto Zielonka, ul. Poniatowskiego 29.
2. Terenem działania Domu jest obszar Powiatu Wołomińskiego.
§ 5
1. Dom podlega wpisowi do rejestru domów pomocy społecznej prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego.
2. Zasady kwalifikowania i kierowania oraz odpłatności za pobyt w Domu regulują stosowne przepisy prawa.
3. Decyzję administracyjną o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Powiatu Wołomińskiego lub z jego upoważnienia Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wołominie.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA
§ 6
Podstawowym celem działalności Domu jest zapewnienie usług bytowych, opiekuńczych, pielęgnacyjno-terapeutycznych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych mieszkańców Domu.
§ 7
1. Do zadań Domu należy w szczególności:
1) zaspokojenie potrzeb bytowych poprzez:
a) zapewnienie miejsca zamieszkania, całodobowej opieki, miejsca bezpiecznego i godnego spędzenia czasu,
b) zapewnienie całodziennego wyżywienia, z możliwością wyboru posiłków dietetycznych zgodnie ze wskazaniami lekarza,
c) umożliwienie korzystania z urządzeń i środków służących do utrzymania higieny osobistej,
2) świadczenie usług opiekuńczych i terapeutycznych poprzez:
a) udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnację,
c) udzielanie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
3) świadczenie usług wspomagających poprzez:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców Domu, m. in. przez udział w treningach umiejętności, zachęcanie do dobrowolnych, drobnych prac na rzecz Domu lub innych mieszkańców,
c) umożliwienie realizacji potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych, religijnych, towarzyskich, m. in. przez organizację świąt, uroczystości okolicznościowych, wspólny udział w imprezach kulturalnych, turystycznych, dostęp do prasy, biblioteki, radia, TV,
d) stymulowanie nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną, środowiskiem, budowaniu sieci oparcia społecznego,
e) rozwój samorządności mieszkańców Domu,
f) udzielanie pomocy psychologicznej, porad i wsparcia,
g) zapewnienie mieszkańcom Domu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
h) zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców Domu, łącznie z kartą praw osób niepełnosprawnych, oraz dostępności do informacji o tych prawach,
i) sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców Domu.
2. Dom zapewnia, w miarę swoich możliwości organizacyjnych i finansowych, świadczenie innych usług dostosowanych do zgłaszanych potrzeb.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
§ 8
1. Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Domu.
2. Dyrektora Domu zatrudnia Zarząd Powiatu Wołomińskiego po zasięgnięciu opinii Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wołominie.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora Domu dokonuje Starosta Powiatu Wołomińskiego.
4. Dyrektor Domu wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Domu.
§ 9
1. Dyrektor Domu jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli oraz do dokonywania czynności związanych z funkcjonowaniem Domu, mających na celu realizację zadań statutowych Domu, wobec wszystkich władz, organów, instytucji, przedsiębiorstw i banków.
2. Dyrektor Domu jest uprawniony do wydawania zarządzeń, regulaminów i instrukcji dla realizacji zadań statutowych.
§ 10
Dyrektor Domu składa Zarządowi Powiatu Wołomińskiego coroczne sprawozdanie z działalności Domu oraz określa potrzeby w tym zakresie.
§ 11
1. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy:
1) Głównego Księgowego,
2) Kierowników Komórek Organizayjnych.
2. Funkcjonowanie Domu opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
3. Tryb pracy Domu oraz strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań określa Regulamin Organizacyjny opracowany przez Dyrektora Domu i przyjęty przez Zarząd Powiatu Wołomińskiego.
§ 12
1. W Domu działa samorząd mieszkańców – Rada Mieszkańców, która jest rzecznikiem interesów mieszkańców Domu.
2. Tryb powoływania Rady Mieszkańców oraz jej kompetencje określa Regulamin Organizacyjny Domu.
§ 13
1. Starosta Powiatu Wołomińskiego, przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wołominie, sprawuje nadzór nad działalnością Domu.
2. Zakres nadzoru, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) koordynację zadań realizowanych przez Dom,
2) opiniowanie i kontrolę realizacji zadań statutowych,
3) opiniowanie i konsultowanie sprawozdań z działalności Domu,
4) konsultowanie i opiniowanie rocznych, wieloletnich planów rzeczowo – finansowych,
5) inicjowanie analiz umożliwiających wnioskowanie o umieszczenie zadań w planach finansowych,
6) opiniowanie statutu i regulaminów,
7) wykonywanie stałego nadzoru nad stanem technicznym obiektu, głównie pod względem zapewnienia bezpieczeństwa i właściwych warunków sanitarnych,
8) opiniowanie i koordynacja materiałów kierowanych do Starostwa Powiatu Wołomińskiego,
9) wykonywanie stałego nadzoru nad prowadzeniem przez Dom spraw gospodarczych i finansowych.
ROZDZIAŁ IV
MIENIE I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 14
1. Dom jest jednostką budżetową Powiatu Wołomińskiego.
2. Gospodarka finansowa Domu prowadzona jest według zasad określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
§ 15
Mienie Domu stanowi własność Powiatu Wołomińskiego i zostało powierzone Domowi we władanie zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).
§ 16
Podstawę gospodarki finansowej Domu stanowi roczny plan finansowy sporządzany przez Dyrektora Domu, zatwierdzony przez Zarząd Powiatu Wołomińskiego.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają właściwe przepisy prawa.
§ 18
Zmiany niniejszego Statutu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.