Główna treść strony
Uzasadnienie
Pan F. B. złożył do Wojewody Mazowieckiego skargę na Starostę Wołomińskiego Macieja Urmanowskiego w związku z brakiem odpowiedzi na skargę z dnia 10 kwietnia 2009r., w której kwestionuje odpowiedź, udzieloną przez Wicestarostę Wołomińskiego w piśmie z dnia 31 marca 2009r., odnoszącym się do skargi P. F. B. z 24 sierpnia 2006 r. na dyrektora Liceum Ogólnokształcącego w Urlach.
Po zapoznaniu się z okolicznościami sprawy oraz posiadanymi dokumentacjami Komisja do Rozpatrywania Skarg i Wniosków Rady Powiatu Wołomińskiego, postanowiła uznać skargę pana F. B. za bezzasadną. Zgodnie z wyjaśnieniami Wydziału Edukacji i Kultury Pan F. B. w dniu 02.01.2009r. zwrócił się pismem do Starosty Wołomińskiego z prośbą o zakończenie procesu rozpoznawania skargi na p. Marię Łopuską - dyrektor LO w Urlach – złożoną w dniu 24.08.2006r. do ówczesnego Starosty P. Konrada Rytla. Pan B. twierdził, że nie otrzymał wówczas odpowiedzi na złożoną skargę, w zakresie podlegającym nadzorowi organu prowadzącego szkołę. W związku ze znacznym upływem czasu od daty złożenia skargi oraz faktem, że w Starostwie nie są już zatrudnione osoby mające wiedzę w przedmiotowej kwestii – na wniosek Wydziału Edukacji i Kultury oraz inspektora ds. Kontroli Wewnętrznej, za zgodą Wicestarosty, zostały przeprowadzone czynności wyjaśniające zmierzające do udzielenia wnioskowanej odpowiedzi. Zawiłość sprawy oraz stopień jej złożoności spowodował, że czas udzielenia odpowiedzi został wydłużony – o czym p. B. został poinformowany wstępnie pismem z dnia 9 lutego 2009r. a następnie pismem uzupełniającym z dnia 5 marca 2009r. Zgodnie z podanym terminem zakończenia rozpatrywania tej skargi, tj. w dniu 31 marca 2009r. została do P. B. skierowana odpowiedź na skargę z dnia 24.08.2006r., uzupełniająca odpowiedź udzieloną przez Wicestarostę Grzegorza Dudzika w dniu 11.09.2006r. - w zakresie spraw podlegających nadzorowi Starostwa. Odpowiedź z dnia 31.03.2009r. została oparta na analizie całej dokumentacji będącej w posiadaniu Starostwa, dokumentacji szkolnej oraz wyjaśnień dyrektor LO w Urlach. W/w odpowiedź była konkretna, rzeczowa i poparta dokumentami oraz przepisami prawa. W związku ze stwierdzonym w drodze wyjaśnień brakiem potwierdzenia zarzutów skierowanych przez p. B. pod adresem dyrektor LO w Urlach, w ostatnim akapicie odpowiedzi na przedmiotową skargę obecny Wicestarosta wyraźnie zaznaczył, że zarzuty są bezpodstawne, wobec czego sprawę uważa się za zamkniętą. Pismo z dnia 31.03.2009r., o którym mowa, zostało przekazane skarżącemu oraz do wiadomości dyrektor LO w Urlach.
W dniu 27 czerwca 2009r. P. F. B. przesłał pismo uzupełniające do ww. skargi dotyczące nieprawidłowości w wykorzystaniu subwencji oświatowej w Powiecie Wołomińskim. W związku z tym że subwencja oświatowa stanowi jeden ze składników dochodów powiatu - zgodnie z obowiązującym prawem o jej przeznaczeniu decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Subwencja oświatowa nie musi być w całości wydatkowana na cele edukacyjne i może być wykorzystana w inny sposób. W praktyce często subwencja oświatowa nie pokrywa wszystkich wydatków na edukację a brakujące środki samorządy uzupełniają ze swoich dochodów własnych.
Subwencja oświatowa jest przekazywana samorządom przez Ministerstwo Edukacji Narodowej a nie Kuratorium Oświaty. Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na dany rok budżetowy dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego naliczane są zgodnie z:
- postanowieniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego nadany rok budżetowy,
- danymi o liczbie uczniów i wychowanków gromadzonymi w ramach Systemu Informacji Oświatowej wg stanu na dzień 30 września oraz 10 października (SIO) roku poprzedzającego rok budżetowy,
- danymi statystycznymi ujętymi w sprawozdaniu EN-3 o stanie zatrudnienia w dniu 10 września roku poprzedzającego rok budżetowy oraz danymi rzeczowymi zweryfikowanymi przez organy prowadzące (dotujące) szkoły i placówki oświatowe.
Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.) algorytm podziału subwencji oświatowej uzależnia wysokość przyznawanych środków od skali i struktury realizowanych zadań, mierzonych liczbą uczniów i wychowanków, z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego nauczycieli. Algorytm określa sposób podziału subwencji oświatowej pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego – nie dzieli natomiast subwencji bezpośrednio pomiędzy poszczególne szkoły czy placówki oświatowe.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że cała otrzymywana przez Powiat subwencja oświatowa była wykorzystywana wyłącznie na cele edukacyjne. Tym samym twierdzenie P. F. B. o nieprawidłowościach w wykorzystywaniu przez Powiat Wołomiński subwencji oświatowej jest całkowicie bezpodstawne.
Wobec powyższego Komisja nie widzi podstaw do uznania skargi za zasadną.
Wytworzył lub odpowiada za treść: | brak danych, data: 00.00.0000 r. |
---|
Wprowadził: | Magdalena Rudnik, data: 07.10.2009 r., godz. 13.53 |
---|
Ostatnia aktualizacja: | Małgorzata Jeznach, data: 12.07.2011 r., godz. 14.41 |
---|
Rejestr zmian:Czas | Administrator | Opis zmiany |
---|
12.07.2011 r., godz. 14.41 | Małgorzata Jeznach | Edycja strony |
07.10.2009 r., godz. 13.53 | Magdalena Rudnik | Dodanie strony do BIP. |